خانه نواب در آتش سوخت

خانه نواب در آتش سوخت


خانه نواب صفوی اصفهان که به شماره ۱۲۱۲۴ در سال ۱۳۸۴ به ثبت فهرست آثار ملی رسیده بود در آتش سوخت. 

به گفته یکی از ساکنان محل چند روز پیش شب هنگام افرادی نا‌شناس وارد ساختمان شده و خانه را به آتش کشیدند که با حضور به موقع مأموران آتش نشانی این حریق خنثی شد اما در این اتفاق در و پنجره‌های گره چینی بنا به کلی از میان رفت و تزئینات اطراف حیاط و دو اتاق سه دری آن در آتش سوخت.

چند روز پیش دیواره کاهگلی خانه که در بخش غربی کوچه قرار دارد نیز به کلی تخریب و در ورودی این قسمت از جا کنده شد که سازمان میراث و مأموران آن وارد میدان شدند و بازسازی دیوار در دستور کار متولیان قرار گرفت ولی دیگر بار دیوار تازه ساز و آجری این خانه تاریخی ریخته شد.

آذرماه سال گذشته نیز بخشی از این خانه توسط اهالی محل تخریب شده بود. همسایگان این بنای تاریخی طی اقدامی شبانه به دنبال عریض کردن کوچه مجاور این خانه اقدام به تخریب بخش ساباط خانه نواب صفوی کردند.

در هنگام تخریب برخی مسئولان متولی میراث فرهنگی از جمله یگان حفاظت آثار تاریخی هم در محل حضور داشتند اما در ‌‌نهایت اهالی محل بخشی از این اثر ملی را با خاک یکسان کرده و آوار به‌جای مانده را نیز با لودر جابجا کردند.

سازمان میراث فرهنگی پس از این تخریب، خانه را جهت حراست بیشتر دیوارکشی کرد اما پس از تخریب قسمت ساباط نیز این خانه شاهد تجمع اوباشی بود که حضورشان افراد محل را به ستوه آورده بود. 

منبع: مهر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد